lauantai 1. maaliskuuta 2014

The Elder Scrolls Online

Pidemmän puoleisen hiljaisuuden jälkeen on aika lämmitellä taas bloggaamista muun elämän ohella. Todennäköisesti julkaisuja edelleenkin tippuu melko hitaaseen tahtiin jatkossakin, sillä minun henk.koht. pitäisi yrittää saada viimeisenä opiskeluvuotena jotain aikaankin (älkää mainitko sanaakaan oppareista...) ja pieni keltainen ystäväni on työelämän orjuuttama. Kaiken lisäksi mitään uusia aiheita bloggaamiseen ei ole oikein tupsahdellut eteen.

Tällä kertaa ajattelin hemmotella teitä kertomalla hieman The Elder Scrolls Onlinesta nyt kun vaitiolovelvollisuus pelistä on päättynyt. ESO on tosiaankin nyt viimeisen kuukauden aikana jaellut innokkaammin beta-kutsuja viikonloppujen beta eventeihin, sillä peli julkaistaan jo 4.4. Itse sain ensimmäisen kerran kutsun 7.-10.2 olleeseen beta-tapahtumaan, eli olen tämän viikonlopun jälkeen osallistunut kahteen eventiin. Olisin toki voinut pelata näissäkin eventeissä ahkerammin, sillä olen saanut hahmoillani korkeimmaksi leveliksi vasta 7. Naisihmisenä minun täytyy tietenkin kokeilla kaikkia kiinnostavimpia rotuja ja hahmoluokkia ja käyttää tuntikausia pelkästään hahmon luontiin, joten itse urakalla pelaamiseen aikaa ei ole niin paljon aikaa tullut käytettyä. Kahden beta-tapahtuman aikana olen siis ehtinyt pelata noin viidellä eri hahmolla (joista myös poistanut jo kolme).

Rodut ovat Elder Scrolls -peleistä tuttuja. Rodut sijoittuvat kolmeen eri factioniin, jotka yllättäen käyvät sotaa keskenään. Daggerfall Covenant käsittää Bretonit, Örkit ja Redguardit, Aldmeri Dominion High Elfit, Wood Elfit ja Khajiit-kissaihmiset, sekä Ebonheart Pact Nordit, dakr Elfit ja Argonian-liskoihmiset. Peliin on mahdollista saada pelattavaksi myös Imperialit ostamalla erillisen Imperial Editionin, jonka mukana saa kaikenlaista ylimääräsitä krääsää (mm. upean valkoisen heppasen, mudcrab-lemmikin ja mahdollisuuden "avioliittoon" toisen hahmon kanssa, jolloin kumppanit saavat Ring of Mara -sormukset ja yhdessä pelatessaan ja ko. sormusta pitäessään molemmat saavat huomattavan experience buffin). Roduilla on tietenkin myös Elder Scrolls tyyliin rotukohtaiset bonuksensa. Hahmoluokkia taas on valitettavan vähän, ainakin omasta mielestäni. Tällä hetkellä pelistä löytyvät vain nightblade (rogue), templar, sorcerer ja dragonknight.

Taitojen valikoiminen on yleensä hankalaa, sillä valinnan varaa on paljon taisteluominaisuuksista craftaamiseen. Taidot myös kehittyvät käyttämisen myötä (siniset palkit taitojen vieressä).

Henkilökohtaisesti pidän ESOn hahmon luonnista paljon. Hahmoa voi Skyrimin tapaan muokata monesta erilaisesta sliderista, joten kahta täysin samanlaista hahmoa ei juurikaan tule vastaan. Hauska ominaisuus on myös slidereiden lukitseminen, jolloin laiskemman puoleinen pelaaja voi vain rämpyttää randomize character nappia ja lukita ominaisuudet joista pitää, ja jatkaa randomittamista ilman että kaikki hahmon ulkoiset ominaisuudet muuttuvat. Äkkiseltään laskien pään alueen muokkaamiseen löytyy 34 slideria ja valikkoa ja vartaloon 14.

Dem flowerz were pretty until I took a closer look
Pelin grafiikat myös miellyttävät silmää ja ovat paremmat kuin missään aiemmin pelaamassani MMORPGssa. Itse pyöritän grafiikoita ultralla, mutta ehkä kuitenkin ympäristö näyttää kaikkeudessaan valillä rakeiselta. Etenkin liikkuessa. On myös hieman hämäävää, että äkkiseltään esimerkiksi kukat näyttävät upeilta ja esimerkiksi valot ja varjot vaihtelevat upeasti niiden pinnalla, mutta kun kivasti kukkasten lähelle zoomailet niin ne ovat kuitenkin kaksiulotteisia (kuten kuvasta näkyy).

Täytyy sanoa, että odotin pelaamiselta hieman enemmän. Olin kyllä jo osannut henkisesti varautua siihen, ettäesim. taistelumekaniikka on samaa kauraa kuin Skyrimissä, toisinsanoen jos et tähtää, et osu. Tämä on pienehkö järkytys esimerkiksi WoWin jälkeen, jossa kohteen voi lukita ja sen jälkeen vain rämpytät skillejäsi. Tuo hieman haastetta pelaamiseen, välillä jopa liikaakin, sillä kuoleminen on yllättävän helppoa ESOssa. Voin vain kuvitella, että PvP-pelaaminen on mielenkiintoista. ESOssahan siis on mahdollista osallistua PvP-kampanjoihin saavutettuaan tarpeeksi leveleitä. Näyttäisi kuitenkin hieman siltä, että betassa kampanjat eivät ole vielä pelattavissa (?). Myös ns. instanceja löytyy, joihin pääsee levelillä 10. Itsehän en ole siis vielä päässyt, joten en osaa kertoa näistä sen enempää. Muuten peli on hyvin pitkälti questeja ja PvE:tä. Questejen NPCt ja esineet myös ovat joko jokaiselle pelaajalle omia tai spawnaavat hyvin nopeasti, joten aikaa ei juurikaan mene odotteluun. Toisaalta hitaampi respawn-aika kannustaisi todennäköisemmin tiimipelaamiseen (tässäkin vertaan taas WoWiin...).

Käytettäviä taitoja voi olla yhtäaikaa vain viisi

Onhan nämä maisemat ihan nättejä

Pelissä on kyllä potentiaalia, mutta en ole itse aivan varma olisinko valmis maksamaan kuukausimaksua tästä. Suoraan sanottuna tähän on helppo kyllästyä nopeasti. Kokeilin avokin kanssa myös pelata yhdessä, ja huomasimme, että samaan realmiin pääseminen oli melko hankalaa, kommunikointi on hankalampaa kuin mihin olen tottunut (esim. verrattuna WoWiin), toisesta on erittäin helppo eksyä, kun kaveria ei näy kartalla eikä tiimikaverin yllä ole esim. markeria jolla olisi helppo tunnistaa kymmenien muiden hahmojen joukosta. Tässä olisi siis ehkä jotakin paranneltavaa. Myös muiden hahmojen nimiä ei nää kuin kohdistamalla ruudun keskellä olevan tähtäimen hahmoon, joten tietyn hahmon etsiminen joukosta on hyvin vaivalloista. Kivana seikkana taas loppuun voisin mainita craftingin, joka on myös Skyrimin tyylille uskollinen.

Notta kokonaisuutena voisin sanoa, että ihan kelpo MMORPG, mutta ei ehkä kermaperseelleni kuukausimaksun arvoinen. Jos muutamat seikat pelattavuudessa paranevat betan loppua kohden niin voin toki laittaa uudelleen harkintaan. Mutta tietenkin aion vielä ottaa betasta kaiken irti.

5 kommenttia :

  1. Pelasin tuota itsekin ja innostuin sen vuoksi kun tuo muistutti paljonkin juuri näitä aiempia Eldereitä. Minulla oli ennakkoluulo että se olisi juuri jotain RTS- tai Wowimaista naksuttelua mutta tämä olikin juuri sitä mitä olin toivonut :) Tuo mitä lopussa sanoit ettei kaveria näy kartalla niin ette ollu varmaan vaan liittynyt yhteiseen ryhmään koska minulla ja kaverilla se lisäsi sitten karttaan sellaisen kulmasymbolin että pystyi vakoilemaan missä toinen menee :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aa, enpä huomannut että kaverin kohdalle tulisi merkintä karttaan. En kyllä ole ensimmäisen beta viikonlopun jälkeen kaverin kanssa samassa tiimissä pelannut, joten en tiedä onko asia jäänyt itseltä huomaamatta vai onko tähän tullut muutos sen jälkeen. Mutta kiitos korjauksesta :)
      Kieltämättä tykkään Elder Scrolls -tyylistä tässä pelissä, mutta en osaa sanoa täysin mikä tässä pelissä ei oikein nappaa minulle. Ainakaan sillä lailla että todella koukuttaisi. Ihan mukava ajanvietepeli noin niin kuin muuten kyllä.

      Poista
    2. Avonainen puoliskoni tuossa todensi juuri sanomasi siitä että kaveri todellakin oli näkynyt kartalla tiimissä pelatessa, joten en vain itse ollut asiaa huomannut. Siitä huolimatta tosin hänenkin mielestään kaveri oli todella helppo hukata "koska siinä kartassa oli kaikkia niitä muitakin nuolia sinne sun tänne". :D

      Poista
  2. Hauska lukea eriäviä mielipiteitä ESO:sta. En nimittäin luota omaan mielipiteeseeni itsekään, koska olen niin karsea TES-fangirl :D Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kaveri hukkuu ruudulla helposti. Se on kuitenkin mielestäni järkevästi tehty kompromissi, sillä immersio pelimaailmaan suurenee aivan valtavasti, kun ruudulla ei ole mitään ylimääräistä tekstiä tai sälää. Olisi ihan kauhean näköistä, jos upeat grafiikat hukkuisivat puhekupliin ja pelaajien keksimiin typeriin nimiin yms. Lisäsin bloginne lukulistalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos lukulistalle lisäyksestä ja tervetuloa seuraamaan :) Tosin kuten tekstissä jo mainitsin, sisältöä tulee tällä hetkellä melko hitaasti. Yritetään kuitenkin aina petrata kirjoittamisessa silloin kun aikaa ja intoa löytyy.

      Totta kyllä, että toisaalta oli hyvä ratkaisu jättää nimet ja markkerit pois ruudulta leijumasta. Ne eivät kuitenkaan loppujen lopuksi helpottaisi sen tietyn hahmon etsimistä muutenkaan kun runsasväkisessä paikassa nimiä ja sälää loikkisi jatkuvasti ruudun poikki. :D

      Poista

Blogger Template by Clairvo