torstai 2. kesäkuuta 2016

Asiat, joita ei ymmärrä eli moninpelien sietämätön vaikeus

Nyt kun Overwatch on julkaistu ja sitä on ehtinyt pelata sen 25-30 tuntia yhteensä betassa sekä julkaisun jälkeen, niin väkisin sitä erehtyy taas miettimään tätä tiimipelien vaikeutta. Jotkin asiat randomeiden pelikavereiden pelitavassa ja käsityksessä tiimityöskentelystä eivät aina ihan mene mulle jakeluun. Saattaa johtua siitä että olen tyhmä, tai sitten pelitovereiden käsitys elämästä ja sen tarkoituksesta poikkeaa merkittävästi omastani (42). Ja tämähän ei siis ole vain OWssa ongelma, mutta myös hyvin vahvasti esimerkiksi Dotassa ja Heroes of the Stormissa. Kertokaa mulle toki, jos seuraavista pointeista olette eriävää mieltä tai keksitte hyviä selityksiä toiminnalle, olen valmis muuttamaan mieltäni jos hyvin perustellaan.


Käsittämättömien asioiden lista noudattamatta mitään merkitysjärjestystä.

1. Ai mikä tankki?
Niin kovin monessa pelissä ymmärrys oman heron kestokyvystä ja tankin roolista tiimityöskentelyssä on sellainen, joka tuntuu usein unohtuvan. Tankkihan ei ole paljon mitään ilman damage dealereita. OW:ssa erityisesti Reinhardtin hyödyntäminen on ajoittain niin surullista katsottavaa. Reinhardtin kilpihän kestää vain tietyn määrän damagea, jonka jälkeen menee jonkinmoinen tovi ladata kilpi taas kuntoon. Miksi, oi miksi, kilpeä on niin vaikea hyödyntää silloin kun se on olemassa? Damage dealerit sooloilevat kaikki ihan omillaan silloin, kun Reinhardtin johdolla voisi painella sisään ja kilven takaa sniputtaa ainakin pahimmat viholliset (lue: Bastion) tuusan nuuskaksi. Tämän saman ilmiön olen huomannut myös ilmenevän säännöllisen epäsäännöllisesti WoWissa (Jee! Otetaan kaikki aggroa!) sekä Dotassa.

2. V*tun nyyppä-healeri kun ei osaa (healata kartan toiseen reunaan asti)!
Supportin roolin aliarviointi on ihan liian yleistä ihan liian monessa pelissä. Supportteja ei valita ja kohta itketään jos ja kun sitä ei ole. Se raukka joka ottaa support-heron saa usein myös kuran niskaansa jos tiimi epäonnistuu. Dotassa on erittäin yleistä että kielletään supportilta kaikki farmi ja parhaimmillaan ragetetaan kuin uhmäikäinen hakaten päätä lattiaan, jos support saa tapon tai ottaa last hitin saadakseen wardeja tai kengät. OW:ssa yleistä näyttää olevan se, että juostaan kaikki hajallaan omillaan, että healerin tehtävä olisi mahdollisimman vaikea. Myös etenkin WoWissa tuntuu olevan erittäin yleistä syyttää kaikesta healeria. Onneksi kuitenkin (erityisesti) healerit nauttivat kunniaa, jos peli meni hyvin. OW:ssa tämä näkyy etenkin lopun "korteissa", joissa eniten healanneet napsivat kanssapelaajilta pisteitä.

3: SOLO-YOLOLOLOLOLOLOOOOO!
Ai mikä tiimi? "YOLO! Where's the team?! This useless team."
Se että olet itse jättänyt tiimin taaksesi kartan toiseen reunaan ja kuolet siellä yksin, on ihan oma syysi. Live with it.

4. Minimap-sokeus
Dotassa niin yleistä. Karttaa ei vaan osata katsoa. Ei sen vertaa, missä viholliset on (tai vaihtoehtoisesti missä vihollisia ei ole) ja päätelmien tekeminen sen suhteen, eikä senkään, että missä tiimikaverit on. Ja se turha mapin länkytys Dotassa... Voiko olla ärsyttävämpää. Onneksi sen voi nykyään mutettaa.

5. First blood GG ja jatkuva itkeminen
Myöntäkää pois, että olette törmänneet tähän tyyppiin: ennenaikaiseen GG-yksilöön, joka kertoo tiimille jo heti alkuun, että en enää edes yritä, eikä kyllä kannata teidänkään. Tappiomielialan levittäjä ja yleensä myös muuten ilonpilaaja. Mielellään sitten asiasta syytetään muita, tai takerrutaan yhteen, satunnaisesti valittuun tiimikaveriin ja hänen pelaamiseensa. Entä jos keskittyisi omaan peliin sen sijaan että ehtisi vahtimaan ja arvostelemaan muita? Myönnän toki itsekin, että ajoittain pelistä näkee jo alusta, ettei tämä hyvin pääty, mutta en ikinä ala sitä vuodattamaan pelin chattiin. Koska se ei hyödytä mitään! Kerrankin erehdyin hyvän OW-pelin ja voiton jälkeen kommentoimaan vastapuolen tiimille että hyvin pelattu, saan vastaukseksi "STFU". Mieleen kipuaa kysymys, miksi helvetissä pelaat, jos siitä tulee noin paha mieli?

EDIT 4.6.2016
6. Kadonneen tiimin arvoitus
Tähän olen nyt muutamia kertoja törmännyt OW:ssa. Seisot yksin luotisateessa yrittäen saada payloadia liikkeelle tai pidettyä objektiivia, mutta missä on tiimisi? Välillä ruudullasi vilahtaa ystävällisen näköinen toveri, joka porhaltaa.... jonnekin. Aika loppuu ja peli on menetetty, etkä edelleenkään ole nähnyt tiimitoveriasi lähelläkään objektiivia? Mitä tapahtui? Olivatko ne vain haamuja?

Tässä tällainen vuodatus asioista, joita on pulpahdellut pintaan tässä viime aikoina.
Kertokaa ihmeessä, millaisena kyseiset asiat koette. Harmittaako tappiomielialan luojat? Entä syyllistytkö itse ajoittain johonkin, ei-niin-tiimiystävälliseen toimintaan? Oletko tavannut jotain muita rasittavia toimia kanssapelaajien osalta?

8 kommenttia :

  1. Muistan tossa kerran pelanneeni HOTSin rankedia ja sieltä vastapuolella otettiin Tassadar, joka hotsissa tavallaan supportiksi luetaan. Mä siinä sitten fiksuna tytynä sanoin että "X, support?" ja tämä "X" vastasi erittäin viisaana että "Tassadar really, we need a support?" ja mä olin vaa et "???" koska Tassadar on oikein pelattuna hyvinkin voimakas valinta.
    JA voi luoja tuo minimap sokeus. Tai se, että HOTSissa kuvitellaan että saadaan joku temppeli pidettyä itsellämme kun tilanne on 5v4 (meillä siis neljä) ja yksi ottaa topissa tornia. Sitten ulistaan chattiin kuinka meidän olisi pitänyt saada se temppeli siltikin :D..

    Ja mulla on ainakin tosi hankalaa pitää turpani ummessa sen suhteen jos tiimiläiset ei välitä yhtään mitä he tekevät :D. Ettäpä tuota, olen flamennut useamminkin HOTSissa mutta samalla mä sitte sanon vastaan jos joku alkaa flameemaan supporttia tai muuta roolia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, niin samaistun tuskaasi :D Tuo 4v5 yolottelu on Hotsissa ihan liiankin yleistä ja se kartan pingaaminen, jos voi yhdellä silmäyksellä nähdä, että kaverit on niin kaukana ettei ne ehdi auttamaan jos itteä gankaillaan. :D Mutta kun sitä vaan pitää länkyttää :D

      Mä saan niin usein paskaa niskaan Dotassa supportilla pelatessa, kun joskus nappaan last hitin, sanotaan vaikka sen takia että saisin kengät etten hitauttani ole feedaamassa, tai että saan wardeja. Ja voi luoja sitä paskamyrskyä joka siitä toisinaan sikiää :D

      Mä osaan nykyään aika hyvin pitää pääni kiinni jos joku itkee, pistän mutelle tai annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta joskus harvoin kyllä palaa käämi ja saatan sanoa jotain, lähinnä käsken kasvamaan aikuiseksi tai pitämään turpansa kiinni jos ei oo sanottavaa. Enemmän varmaan ärsytän kavereita, joitten kanssa pelaan, kun kiroilen sujuvasti ja kirjavasti Skypessä tai sorrun valittamaan jos oma peli menee ihan vituiksi. Mutta väitän, että oon kuitenkin sopuisa pelaaja ja puollustan myös tiimiläisiä, jos joku päätyy valittajan silmätikuksi. :D

      Poista
  2. Tuli tästä justiinsa mieleen yksi Overwatch matsi, jossa pelasimme 4 porukalla. Kaksi randomia valitsi hahmot ihan oman maun mukaan eivätkä ollenkaan katsoneet mitä muut valitsevat eivätkä vaihtaneet vaikka huonosti meni heillä yksinään ja koko meidän tiimillä. Toisessa matsissa yksi omamme otti widowmakerin ja sen jälkeen myös toinen random otti myös widowmakerin!! Kaksi snibua on LIIKAA, eikä random suostunut sitä pois edes vaihtamaan ja jääräpäinen kaverimmekaan ei sitä vaihtanut pois... Joten matsi meni todella perseelleen. :D Kivaa tiimipelaamista jätkät hei, hyvin menee ♥

    Onneksi yleensä pelaamme täydellä porukalla niin voimme keskenämme sumplia hahmot mitä käytämme ja (yleensä) kaikki kuuntelee toisia ja saadaan koottua järjevät hahmot. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin tuttua :D Joskus useempi sama hahmo toimii, mutta useempi sniperi jos joku ei vaan toimi. :D Tänään kokeilin weekly brawlia, jossa sai valita vaan hanzon tai genjin. Yllättäen se tiimi, jossa oli enemmän Hanzoja hävis :D Musta on vaan niin jännä edelleenkin, että miks jotkut haluaa pelata moninpelejä, jos ne ei kuitenkaan haluu pelata tiimissä :D

      Aikasemmin pelasin jonkun verran Reinhardtia, mutta luovuin siitäkin herosta kun turhautti sen kilven kanssa :D Kaikki juoksee kilven edessä. Miksi?! Kysyn vaan :D

      Poista
  3. Owerwatch on kyllä vienyt menneessään! Itse pelaan Traceriä ja saan aina kaiken shaiban niskaan kun en liikuttanut Payloadia yksin tai kun bastion kerran onnistuu tappaamaan koko tiimin.
    Kaikkein parhaimipia ovat healerit jotka pienet poloiset yrittävät roikkua Tracerin perässä, kuolevat ja valittavat kun en antanut tulitukea... xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tracer on kyllä siinä mielessä haastava hero, että sillä ei oikein ole tarkoituskaan jäädä muiden seuraan kuskaamaan payloadia, vaan zippailla mieluummin vihollisen taakse aiheuttamaan kaaosta :D Ymmärrettävästi riski ottaa siellä yksinään pataan on merkittävästi kohonnut, mutta harvemmin olen kuullutkaan yhdenkään tracerin valittavan kohtalostaan :D Riskinottaja-herolla on nyt vaan otettava se riski :D

      Omituisia healereita sulla ollut tiimeissäs jos alkavat inistä moisesta. Minä healaisin tankkia tai jotakuta muuta, enkä ees yritä mennä yksittäisten juoksijoiden perässä :D Tosin siitäkin saa sitten lokaa niskaan jos ei mennyt sen sooloilijan matkassa :D Meitä on niin moneen junaan ja toiset ei edes pääse koskaan perille.

      Ja Bastion pannaan! Nerf pls.

      Poista
  4. Tämän takia en pelaa LoL DotA WOW BOWWOW ym. missä vaaditaan tiimityötä. Ellei itsellä ole peliporukkaa jonka kans hommat toimii (enimmäkseen) niin ei ole mitään järkeä pelata randomien kanssa. Aina vaan valivali yhyy yhyy ininää. Prkl yritän nauttia pelistä ja välillä olis kiva voittaakkin vaikka häviökään ei ole häpeä (ellei se nyt johdu siitä että joku teki ragequitit koska ei saanut haluamaansa hahmoa taijotain). Siksi jää Overwatchit sun muut pelaamatta kokonaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, näistä syistä mieki jätän usein tiimipelit yksinään pelaamatta. Jos on vähintään kaks nii alkaa saaha jo jotain aikaankin ku tuntee toisen pelitavan. Ja ei kaikille vaan tiimipelit sovi, tai sitten niiden pelaaminen auttamattomasti alkaa jossain kohdassa maistuu niin puulta, että on kiva taas sukeltaa jonkin yksin pelattavan pelin syövereihin joksikin aikaa.

      Poista

Blogger Template by Clairvo