maanantai 4. maaliskuuta 2013

Kirppu sanoo hyppää ja Davion kysyy, kuinka korkealle: Dota 2 Tutorial.

Dota on tunnettu kusipäisen pelaajayhteisönsä lisäksi vaikeudestaan etenkin uusia pelaajia kohtaan. Taannoin julkaistussa, suht tuoreessa patchissa esiteltiin kuitenkin Quest-mode, joka toisinsanoen tarkoittaa tutoriaalia, ohjetta peliin. Hyvä niin. Näin madalletaan uusien pelaajien kynnystä lähteä pelissä liikkeelle ja oppia perusasiat.

Minäkin, 2 viikon scheisse-netin käytön jälkeen, sain pöytäkoneelleni ladatuksi Dotan uudet, järkyttävän suuret patchit ja koko pelin käynnistymään. Heti sen jälkeen, kun olin taistellut resoluutiot kohdalleen näkymättömissä olevista asetuksista, painalsin kokeilemaan tutorialia.

Loading screenistä tulee mieleen väistämättä WoWin latausikkunat, vaikka yhdennäköisyyttä kuvissa on tasan taustalla oleva kartta. Eikä karttojen grafiikoillakaan ole latausikkunoissa kovin suurta yhtäläisyyttä, mutta silti tutorialin loading screenistä tulee mieleen Tirisfal Glades.
Pääni sisällä kaikki näyttää samalta.
Tutoriaalissa pelataan Davionilla, Dragon knightilla. Tutorial muistuttaa ainakin allekirjoittanutta paljon WCIII:sta, jota tosin ei voida pitää negatiivisena asiana Dotan ollessa kuitenkin pelistä lähtöisin ja hyödyntää samaa pelimekaniikkaa liikkumisen yms. osalta. Minulle ainakin tuli olo, että pitäisi pelata WCIII uudelleen läpi. Nostalgiaa, ah.

Dragon Knightin tehtävänä on tutorialissa juosta kirppujen ohjeiden mukaan sinne tänne, kerätä itselle kelvolliset tavarat ja tasot, ja piestä kirppuja terrorisoiva Razor. Uusi pelaaja oppii liikuttamaan hahmoaan ja tappamaan kirppuja. Erityiskiitos siitä, että rahaa ei tosiaan saa kirpuista kuin last hittaamalla, vaikka tutorialin alussa näyttikin pahasti siltä, että pelaajasta koulitaan auto-attackija. Eteenpäin ei myöskään pääse ilman että pelaaja oppii käyttämään esineitä, joita (pakotetusti) ostetaan Shop Keeperiltä.

Suomentajalla taitaa olla vielä tutoriaalin kanssa tekemistä.
Mitä tutorialista kuitenkaan EI opi, on oikeassa pelissä tapahtuva ability-build, eli se järkevä järjestys, jossa taidot kannattaa ottaa. En sano, että minäkään vielä osaisin ottaa joka pelissä taitoni hyvin, sillä niinkuin tavaroiden, myös abilityjen järjestys on hyvin tilannesidonnaista. Nyt tietysti on tullut uutena ominaisuutena buildit, jotka voi laittaa itselleen automaattisesti näyttämään, että mikä taito seuraavaksi pitäisi ottaa. Edelleenkään tilannesidonnaisuus ei tule esille, mutta on erittäin kätevä esimerkiksi uutta heroa kokeillessa.

Tämän lisäksi tutorialissa ei opeteta roolitusta kuin ihan ohimennen, kun Keeper of the Light (KotL) toimii Dragon Knightin taustajoukkona. DK:han on pelissä melee+strena carry, eli last hittaus onkin tärkeää, mutta mikäli uusi pelaaja ottaisi jonkun support-heron, ei tämä tietäisi, että ne kirput jätetään sille, jolle kulta tarkoittaa suurta etua. Erikoismaininta menee myös KotLille, joka opettaa, että taitojaan voi ihan hyvin spämmiä kirppuihin sillä manahan ei lopu KOSKAAN. Eih. Ei näin.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että tutorial on hyvä nimenomaan sellaisille pelaajille, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä pelistä tai sen mekaniikasta. Se on oikein hyvä idea ja voisin kuvitella sen saavan vielä jatkoakin. Mikäli ei, on olemassa netti ja kymmenet varsin pätevät youtube- ja blogi-tutorialit. Sitä paitsi kyseessä on peli, jota oppii vain pelaamalla ja tämä tutorial on varsin pätevä keino kalastaa uudetkin pelaajat mukaan toimiin. Hyvä Valve!

0 kommenttia :

Blogger Template by Clairvo