keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Arkistojen kätköistä: ME3:n lopetus [Spoiler Alert] - Pienin paha?

Hoplaa! Selailtuani luonnoksiamme tekstivalikossa, huomasin tämän kirjoituksen, jonka luulin jo aikoja sitten postanneeni. Kenties tähän piti tulla vielä jotain, jonka vuoksi julkaisua ei koskaan tapahtunut, mutta mielestäni teksti toimii ihan hyvin näinkin. Siispä THROWBACK keskiviikko viskaa meidät vuoden takaiselle matkalle Mass Effect 3:n lopetukseen.


Olipa kerran Mass Effect 3. Blogia lukeneet saattavat muistaa, että aloitin kyseisen pelin pelaamisen vuosi sitten elokuussa. He saattavat muistaa myös, että olen ehkä pitkäjännitteisyydessäni surkeinta pelaajatyyppiä ikinä, sekä sen, että koskaan mitään varsinaista ME3:n lopetusta käsitellyttä kirjoitusta ei ole tullut. Noh, ei niin, koska vasta toissapäivänä (huom! teksti kirjoitettu VUOSI SITTEN) sain aikaiseksi oikeasti käsitellä loppuun pelin, jonka lopetuksesta monet ovat vaahdonneet.

Koko pelin ajan pelkäsin, että kohta tulee se hetki, kun peli päättyy. Kohta se tulee. Tuleeko se seuraavan päätehtävän jälkeen? Ai ei, no toivottavasti ei vielä kohtakaan. Nautin liikaa pelaamisestani.
NOH. Toissapäivänä, vapaapäivien suuren määrän ansiosta onnistuin jälleen kerran avaamaan ME3;n Originistani. Ensin sydän pysähtyi: "Start a new Game". Ööö? Missä Continue? Missä tallennukset? A-P-U-A. Onneksi ymmärsin katsoa työpöydälle, jonne pilvitallennuksen ja paikallisten tallennustietojen ristiriitaa käsittelevä ikkuna oli piiloutunut. Luojan kiitos, tallennukseni olivat edelleen tallessa. Uuden koneen myötä ne olivat vain pelkän pilven varassa.

Viimeisellä peliin päästyäni ja logitietojani katsoessani, ymmärsin, että jäljellä oli kuin olikin enää vain lopetus. Viimeinen tehtävä. Aaaw, fuck.

Lopetus. Antiklimaattinen loppu noin niinkuin pelillisesti. Tarinallisesti peli huipentuu karvaansuloiseen uhrautumiseen ihmiskunnan puolesta.



Mikä lie pienin paha? Räjäytätkö Reaperit ja kaiken synteettisen elämän galaksista? Valitsetko  Shepardin uhrautumisen, jotta tämä voisi hallita Reapereita? Vai onko oikea vaihtoehto synteettisen ja orgaanisen elämän fuusio, synteettinen DNA?

Mikään varsinaisista lopuista ei ole mikään Disney-loppu, sillä varsinaista onnellista päätöstä ei yksinkertaisesti ole olemassa. Uhrautuminen on välttämätöntä, sillä Shepardin miehistö EI vain selviydy kokonaisuudessaan missään muodossa.  Jonkun ON kuoltava, ja Shepard on vapaaehtoinen.












Mikä hauskinta, koko trilogian ajan kartuttaneesi tarina on täysin tyhjänpäiväinen, kun tulee aika valita galaxin todellinen kohtalo. Sillä ei ole merkitystä kenet olet saanut pidettyä hengissä ja hyvissä väleissä kanssasi. Kuten ei myöskään sillä, oletko tehnyt edetessäsi hyviä vai huonoja valintoja. Ei oikeastaan merkitystä kasaamiesi joukkojen määrällä tai laadulla











Itse valitsin tuon räjäytys-vaihtoehdon, sillä se tuntui mielestäni Shepardimaisimmalta. Olinhan tehnyt töitä Reapereiden tuhoamiseksi jo useiden tuntien ajan. Reapereiden ja orgaanisten yhdessä eläminen ja tietynsortin fuusio kuulosti myös kiehtovalta, mutta silti jokseenkin mieltä häiritsevältä. Siis ajatus siitä, että orgaaninen elämä ja koneet yhdistyisivät, kuulostaa minusta siltä, että loppujen lopuksi se tarkoittaa vain koneiden hallintaa. Olemmehan mekin vain sähköimpulssien hallitsemia kudoskimppuja.
Reapereiden hallintaa en ajatellut missään mielessä. En tiedä. Tuntui, että koska Illusive Man sen teki, on valinnan oltava jollain tapaa väärä.

***

2015. Mitä enemmän asiaa kuitenkin tutkii, jättää internetin meemit ynnä muut huomioimatta, huomaan, että ei ole aivan sama mitä olet tehnyt pelin aikana. Itse asiassa kaikki lopetusvaihtoehdoista eivät ole saatavilla per se, vaan keräämiesi joukkojen määrällä on oikeasti vaikutusta lopetukseen (tummennettuna se, mitä itse sain):
  • If EMS is between 0-1749, only the Destroy or Control option will be available (determined by whether or not the Collector Base was destroyed or preserved in Mass Effect 2). If the Collector Base was left intact, only the Control option is possible; if it was destroyed, only the Destroy ending will be available. Both options will result in massive physical damage to Earth, with Destroy killing everyone on Earth.
  • If EMS is between 1750-2349, the choice between Destroy or Control options becomes available, but either choice will cause some substantial damage to the galaxy.
  • If EMS is between 2350-2649, the Control option will cause no physical damage and the Destroy option will still massively damage the galaxy.
  • If EMS is 2650+ the Destroy and Control options will no longer cause any physical harm to the galaxy.
  • If EMS is 2800+ the Synthesis ending becomes available.
  • If EMS is 4000+ and the Destroy option is chosen, Shepard is seen barely alive, gasping for breath (if Anderson is shot by the Illusive Man, the player needs 5000+ EMS to see this short scene).

In every ending, the Crucible's blast causes the Normandy to crash land on an unknown planet. The survival of the Normandy's crew will rely solely on EMS:
  • If EMS is substantially low (below ~2000), nobody exits the Normandy.
  • If EMS is moderately high (above minimum, below maximum) and Destroy or Control are chosen, Joker and the player's most-favored crew mate will exit the ship.
  • If Synthesis is chosen, Joker, EDI, and the player's most-favored crew member will exit the ship. Joker and EDI will embrace.
  • If EMS is 4000+ then three crew members will exit in the Destroy and Control endings; Joker and two of the player's most-favored crew mates.[3][4]

Myös tietysti aika kultaa muistot, tuolla kirjoitushetkellä lopetus tuntui häpäisseen koko peli trilogian. Oli miten oli, Mass Effect 3 on edelleen ME2:n ohella yksi lempipeleistäni, (Ja minähän olen tunnetusti katkerien lopetusten fani.) ja odotan seuraavaa Massa Efektiä jo tulevaksi, vaikka Sherphurdi ei siinä seikkailisikaan.

0 kommenttia :

Blogger Template by Clairvo