keskiviikko 24. helmikuuta 2016

Temmellystä jumalten leikkikentällä - SMITE


Tiedättehän, miten sitä helposti juurtuu tiettyihin aatteisiin ja mietteisiin? Että tietynlainen peli pitää olla kuvattu tietystä kuvakulmasta tai että että kontrollien tulisi olla juuri tietynlaiset. Ja että muut asiaa eritavalla lähestyvät pelit tuntuvat automaattisesti etäisiltä ja jotenkin vääriltä? - Myönnän, että siihen olen sortunut itsekin. Etenkin MOBA-genrestä puhuttaessa. Mielestäni Dota2 edustaa melko täydellistä moba-peliä, mukaanlukien lajityypillisen roskapuheen ja toisten lyttäämisen. Ah, cyka blyat, voiko kotoisampaa olla?

Täydellisyydestään huolimatta en nykyisin juuri pelaa Dotaa. Johtuen siitä, että olen siinä n.vuoden tauon jälkeen aikalailla SURKEA, mutta myös siitä, että en ole koskaan opetellut pelaamaan sitä yksin. Tällä hetkellä ei kavereita juuri Dotoilut kiinnosta (ainakaan siihen aikaan kun ak. on koneella), enkä yksinkertaisesti uskalla ottaa sitä askelta, että saisinkin koko muun tiimin loan niskaani yksin. Mieluummin aina jonkun kanssa. Ja aikaakin Dota syö enemmän kuin on tarjota.
Olenkin tämän vuoksi siirtynyt pitkälti moba-genren kasuaalimpaan serkuttareen, Heroes of the Stormiin, jota pelailen yksiksenikin. HotSiakaan ei kuitenkaan jaksa joka päivä tumputtaa, niin kokeilun arvoiseksi ehdokkaaksi nousi tämä, vuonna 2014 julkaistu ja aika raskaasti varustetulla moba-kentällä tuntemattomaksi jäänyt SMITE.



Tällä hetkellä olen pelannut peliä vain muutamia tunteja, eli postauksessa puhutaan täysin ensivaikutelmasta. (Striimasin pelin ensikokeilut Twitchiin, mutta koska lähetyksessä oli megalomaaninen mikkiprobleema (hirvittävä kaiku ja liian kova ääni), poistin jälkilähetyksen sieltä kokonaan.)

Verrattuna alkuvuoden uuteen tuttavuuteen, Heroes of the Stormiin, verrattuna SMITE on hankalampi lähestyttävä. Periaatteessa idea on sama; 5v5 hahmoa - tapa toisia hahmoja ja kirppuja, vältä itse kuolemista, osta tavaraa ja voita tavoilla x, y tai z. Rajattu alue, lähestulkoon areena (hence the arena), jossa toimitaan. SMITE lähestyy tuttua konseptia erilaisten jumalhahmojen (maiat, kiinalaiset perinteiset jumalat jne.) kautta. Jotain muutakin on kuitenkin erilaista, niinkuin voisi toki olettaakin...

Co-op vs Easy AI. Tietääkö joku miten saisi AI:t muutettua jotenkin hankalimmiksi?
Suurimmaksi eroavaisuudeksi nousevat kontrollit, sillä jumalhahmojen ohjaaminen tapahtuu perus 3rd-person-shootterin tapaan WASD:lla ja hiirellä. Plus vähän niinkuin WoWi, muttei kuitenkaan. Taitoja ja tavaroita käytetään numeronäppäimillä. Itse asiassa tämä kontrolliasia on yksi syy, miksi minusta SMITE tuntuu vähän hankalalta. Ei siis vaikealta, mutta tiedättehän, sellaiselta että ei ole ihan kotoisa olo. Sormet eivät tunnu järkevästi riittävän näppäimille, kun on tottunut siihen, että liikkeellä pysytään kokoajan. Jos kuitenkin SMITEssä teen taikojani, ainakin yksi sormi nousee pois WASDilta ja siihen suuntaan liikkuminen loppuu täysin TAI sitten vaihtoehtoisesti yritän pikkurillillä painella numeroita ja monesti päädyn painelemaan ihan mitä sattuu. Varmasti tottumisasia, mutta tällä hetkellä tämä liikkeen ja taitojen koordinointi tuntuu kaikkea muuta kuin luontevalta.


Toinen ero on pelimoodeissa. HotSissa totuin jo siihen, että voittoon voi karttakohtaisesti päästä monin eri keinoin ja siellä hienoista variaatiota perinteiseen linjapuskuun tulikin kiitettävästi. SMITEssä raikkain tuulahdus minun mieleeni on kuitenkin Areena, jossa molemmat tiimit on lukittu areenalle, ja josta voittajana selviää se, joka ensin kuluttaa kaverin 500 pistettä pois. Pisteitä saa kulutettua kuljettamalla kirppuja vastapuolen portaalista läpi tai vanhanaikaisesti tappamalla vastapuolen kavereita. Suoraviivaisuutta, jota joskus pitkien Doto-matsien aikana jää kaipaamaan. Muuten moodit ovat vain hienoisia muunnelmia 5v5, 3-lanen kartoista.


SMITE on lajiuskollisesti free-to-play tietyin rajoittein. Niinkuin HotSissa ja LoLissa, kaikkia hahmoja ei saa heti kättelyssä pelattaviksi, vaan ne avataan joko pelinsisäisellä valuutalla, jota saa pelaamalla pelejä, tai isän rahapussilla käymällä. Eri hahmoja pääsee kokeilemaan viikottain (?) vaihtuvilla ilmaishahmoilla.
Vielä on jäänyt epäselväksi, onko oikean rahan käytöllä jotain muita etuja. Toivon, että asiaa on käsitelty pikemmin HotSin kuin LoLin kaltaisesti, ja että omalla rahalla saa korkeintaan kosmeettista kivaa ja lisää pelattavia hahmoja pikemmin kuin pelaajaboosteja ja helpotuksia.


SMITE ei ole mikään maailman kaunein peli. Pyöritän peliä parhailla mahdollisilla grafiikoilla, ja saan vastalahjaksi melkoista pikselimössöä. Hahmojen lähikuvatkaan eivät ole imartelevimpia. Kyse ei ole myöskään siitä, että ovatko hahmot liian sarjakuvamaisia, sillä kunnolla toteutettuna sekin olisi varmasti parempi kuin tämän hetkinen kura. SMITE on tulossa myös PS4:lle, ja konsoliversion grafiikat näyttävät alfavaiheessakin minun silmiini huomattavasti huollitelluimmilta. Katsokaapa alla olevat kuvat isoina (klik klik!), ensimmäisenä tämän hetkinen loppuun lypsetty PC versio, jota seuraa alfa-vaiheessa oleva PS4:n versio.



En usko, että SMITE kipuaa lempilistoillani kovinkaan korkealle, mutta lisäkokeilun arvoinen se kuitenkin on. Josko sitä vaikka kokeilisi ihan ihmisiäkin vastaan. AI:t ovat älykkyydeltään tunnetusti kaikkea muuta kuin oikeaa peliä vastaavia vastustajia, vaikka niitä vastaan onkin hyvä opetella perusmekaniikat ja edes parin hahmon taidot.

Oletteko te kokeilleet SMITEä? Ja miten se kokeilu eteni?

2 kommenttia :

  1. Hei kiva kun kirjotit tästä! Olenkin miettinyt, että millainen peli tämä oikein onkaan kun muutama (etäisempi) pelikaveri näkynyt pelaavan tätä. :D En kyllä ole pelannut Dotaa, enkä Lolia, joten tämän tyyliset pelit ovat itselleni melko vieraita. Silti ihan hauska kuulla mielipiteesi ensikosketuksesta peliin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Smite on kokeilun arvoinen. Ehkä siitä voi sitten porttiteorian mukaisesti ponnistaa rankempiin MOBA-peleihin. :D Josko jossain vaiheessa saisin taas videota aikaiseksi, kun se ensimmäinen video meni äänen kanssa leikkimiseksi.

      Poista

Blogger Template by Clairvo