keskiviikko 3. helmikuuta 2016

IOGraphica taidetta osa 1

Lupasin niitä IOGraphica kuvia vertailuun, joten tässä neljä (4) ensimmäistä pelisettiä vertailtavaksi. Kertauksena kerrottakoon, että IOGraphica seuraa hiiren liikettä ja piirtää sen mukaan Java-pohjaiselle sovellukselle kuviota:
"Whilst lines obviously represent the mouse movement, dots and circles around them represent the amount of time the mouse was not moving. The longer the mouse is not touched, the more the dots and circles diameter. The main reason for having them on canvas is to enhance the expression." - Eli eri väriset viivat kuvaavat hiiren liikettä, kukin väri kuvaa omaa liikesuuntaa. Pilkut ja ympyrät kuvaavat sitä, kuinka pitkään hiiri on malttanut pysyä paikoillaan samassa kohdassa - mitä suurempi ympyrä, sitä pidempään hiiri on ollut paikoillaan. Hiiren näppäilyjä java-pohjainen IOGraph ei tallenna.



Bioshock Infinity, 45 minuuttia

Bioshock Infinityn hiirenliikkeet kohdistuvat paljon ruudun alalaitaan, joka johtunee siitä että pelissä noukitaan ja pengotaan paljon asioita maasta. Suhteellisen paljon hiiri on ollut myös paikoillaan. Mielenkiinnolla myös odotan sitä, lähteekö hiirenliikkuminen kovastikin kehittymään muuallekin kuin tuonne alalaitaan, kun pääsen pelissä pidemmälle.




Diablo 3, 1,6 tuntia
Diabloa olen nauhoittanut alla olevista tuntimäärällisesti eniten. Tässäkin kuvassa pelisession pituus on esimerkiksi HotSin tai Bioshockin tallennuksiin verrattuna kaksinkertainen, joka vaikuttaa ymmärrettävästi myös kuvioon. Suomeksi sanottuna canvakselle mahtuu enemmän sotkua, josta ei saa mitään selville.
Verrattuna Bioshockiin Diablon hiiriliike on huomattavasti keskittyneempää. Johtunee siitä, että kamera on kiinnitetty hahmoon, eikä hahmon liikuttelu siksi vaadi kartan scrollausta hiiren ääriliikkeillä. Yllättävän paljon löytyy tuota hiiren paikallaan oloa, mutta laitettakoon se pitkäkestoisten taistelujen piikkiin.




Portal 2, 3 tuntia

Portal 2n hiiriliike oli yllätys, joka toistokokeella todettiin kuitenkin ihan paikkansa pitäväksi tulokseksi. Portalissa hiiren liikuttelu on hyvin pienialaista etenkin minun hiirelläni, jossa herkkyys on aikalailla maksimissa. Tämä näkyy IOGraphin tuotoksessa juurikin noina säteiltään toinen toistaan suurempina ympyröinä.
Tuon lievän vasenvoittoisuuden selittäisin sillä, että istun näyttööni verrattuna keskilinjan vasemmalla puolen, sillä oikealla puolella on yleensä tulostimen lisäksi vihkoja ja penaalia ynnä muuta itseni siihen jättämää roinaa. Tuntuu vain luonnolliselta kallistua avoimemmille vesille. 




Heroes of the Storm, 19min (yksi matsi)
Heroes of the Storm on puolestaan juurikin sitä mitä siltä odotinkin. Paljon ääriliikkeitä eri kulmia kohti, sillä en pidä Dotassa enkä HotSissa kamerakulmaa sankariini lukittuna. Koen saavani paljon enemmän, kun voin esimerkiksi linjalle juostessa katsoa vapaasti mitä muualla tapahtuu. Hiiri pysähtyy pelissä vain harvoin, sillä liikkuminen on hengissä pysymisen kannalta välttämätöntä ja se tapahtuu hiiren klikkauksilla. Nyt olisi saatava vielä dataa siitä, miten HotS eroaa Dotasta.


Mielenkiintoista! kerta kaikkiaan.
Millaisia hiiriliikkeiden eroja itse luulisitte tällä hetkellä pelilistallanne olevista peleistä löytyvän?

2 kommenttia :

  1. Portal 2 oli hieno!! :D Avaruus tyylisyyttä ja hyvät värit, hei vau jos näistä pitäisi joku taulu teettää niin tuo se olisi. ;)

    Olisi kyllä mielenkiinnosta hauska nähdä omien pelien nämä kuvat mm Hearthstone, Cities Skylines, Starre ja DayZ. :D Hirmuisesti ei nyt muuta ole pelannut koneella. (Paitsi eilen ikuisuuspitkästäaikaa CS GO! :D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mhaha, se voisi tosiaan toimiakin jopa! Jonakin pelihuoneen seinätauluna. O u O Hmm...
      Eikun lataamaan tuo pienohjelma! Mielenkiintoistahan se olisi noitakin nähdä. Itse en esim Starrea tai DayZ:ta pelaile, enkä enää Hearthstoneakaan. (:

      Poista

Blogger Template by Clairvo