keskiviikko 7. elokuuta 2013

Massa-vaikutus 2: Roolituksesta


Mass Effect 2 on Mass Effect-trilogian toinen osa, jota minä, syntinen, tällä hetkellä pelaan ilman minkäänlaista ME-pohjaa. Peleissä ohjataan avaruusalus Normandyn komentajaa, Shepardia, jonka voi muokaloida pelin prologin jälkeen mieleisekseen. Käytännön vaikutusta peliin on muun muassa Shepardin hahmoluokan valinnalla, kun taas ulkonäön muokkauksella on lähinnä vain kosmeettista hyötyä.

Shepardin ulkonäköä voi muokaloida rajatuissa määrin pelin prologin jälkeen. Kasvojen suurimuotoinen modaus voi kuitenkin aiheuttaa animaatioissa lievää ongelmaa, kun muokatut kasvot eivät täysin vastaakaan koodausta ja esimerkiksi ripset saattavat painua kulmaluista läpi. Tai siis, ihan normaaliahan se on, vai...?

Laura Shepard 7 leveliä sitten.
Hahmoluokkia on kuusi, kuten ilmeisimmin kaikissa ME-trilogian peleissä, ja niillä vaikutetaan Shepardin kykyihin. Luokkia ovat Adept (Biotic), Vanguard (Biotic/Combat), Soldier (Combat), Infiltrator (Combat/Tech), Engineer (Tech) ja Sentinel (Tech/Biotic). Biotic-kyvyt antavat Shepardille jeditaidot, joiden avulla vihollisia voi viskellä, heitellä ja silpoa osiin. Siis eräänlaisia castereita. Combat-kyvyt vastaavat nimensä mukaisesti taistelutaitoja, joilla tuunataan ammuksia ja suojia. Sotilaan oma Pimp my ride. Techit puolestaan ovat tekniikkanörttejä, jotka hakkeroivat ja parantelevat koodejaan.

Kolme luokista on puhtaita, yhteen asiaan keskittyviä luokkia, ja kolme jäljelle jäävää ovat cocktail-sekoituksia luokkien välillä. Itse pelaan peliä juuri läpi Infiltratorilla, jota pelaan tappavana sniper-BOOM DA HEADSHOT-latkuttajana. On yllättävän nautinnollista, kun viholliset saa kerralla alas, vaikka jokaisen laukauksen välissä ase pitääkin ladata. Miinuspuolensa löytyy tietenkin tästäkin pelitavasta, sillä omat kaverit tykkäävät yllättävän paljon juosta vihollisten sekaan ja saada aikaan lähinnä kauhunsekaista tuskanhikeä etenkin paikoissa, joissa vihollisia on PALJON ja niitä tähdätessä kiikarissasi onkin kaverisi pää. Keep your mothafuckin heads down and let me SHOOT!

Toinen varsinaiseen peliin vaikuttava tekijä on se, minkälainen moraali Shepardillasi on.


Moraalisi määräytyy ja kerääntyy sen mukaan, miten suoritat tehtäviä ja reagoit keskusteluihin. Aina välillä Shepardille siunautuu tilaisuuksia tehdä sankarillisia (Paragon) tai röyhkeän rohkeita (Renegade) tekoja, joista saa hieman peruskeskusteluja enemmän pisteitä. Keräämällä pisteitä puolelleen voi aukaista uusia keskusteluissa käytettäviä mahdollisuuksia, joilla voi vaikuttaa edelleen pisteiden kertymiseen.

Itse pelaan tällä hetkellä peliä "itsenäni". Toisin sanoen pyrin pelaamaan pelin niinkuin itse olisin Shepardina Shepardin paikalla. Tällä hetkellä se tarkoittaa, että olen todella vahvasti hyvis eli Paragon, tosin Renegade pisteitä sattuu joskus tippumaan myös.

**

Pelistä saa ilmeisimmin todella erilaisen vain muuttamalla Shepardia. Tietenkin juoni pysyy kokoajan samana: Pelasta maailma, mutta se, miten sinne päästään ja minkälaiset suhteet luot liittolaisiisi, on pitkälti riippuvaista Shepardista.



PS. Massa-vaikutus kuulostaa joltain fitnesskilpailijan massakauden jutulta.

2 kommenttia :

  1. Meikäki alotti Mass Effect -saagani nimenomaan kakkososasta :D Kolmoseen ajattelin loikata seuraavaks ja viimesiks töiks hakata sitten ensimmäisen osion, sikälimikäli kun nämä vastaan tulevat suotuisaan hintaan. Koko homma tuntuu vähän Star Wars -timelinemeiningiltä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wtg! Kiiieltämättä tulee vähän hypittyä, mutta tuossa järjestyksessä tulee varmaan tulee itsekin ME:t pelattua :D

      Poista

Blogger Template by Clairvo