torstai 18. huhtikuuta 2013

Dota2 project: Gotta play them all!

Dota2:ssa on hyväksi, mikäli tiedät oman herosi lisäksi sekä vastustajan että omien tiimiläistesi herot ja niiden taidot, sillä vain näin voit saada aikaan kauhua vihollistesi puolella. Miksi?

Dota2 on ennenkaikkea tiimityöskentelyä, kuten olen jo useampaan otteeseen sanonut, ja täydellinen peli vaatii taitojen synkronisoimista ja ymmärrystä siitä, mitä vastaan taistellaan. Tämä on tullut viime aikoina selvästi esille, kun olen pelannut vasta muutama viikko sitten Dotan aloittaneen ystäväni kanssa. Uusia heroja kohdatessa ystäväni kysyy usein että "Mikä tuo oli?" (huom. imperfekti), kun joku ability lätkähtää päälle ja minä huudan että juokse juokse juokse. Onneksi hän kuitenkin kysyy ja useimmiten myös muistaa, mitä olen hänelle kertonut. Kovinkaan useasti meistä kumpikaan ei ole päätynyt vastustajan keräilykohteiksi, mutta melko useasti tapot ovat menneet sivu suun, kun en ole muistanut kertoa mitä minun heroni tekee ja mitä se vaatii tapon aikaansaamiseksi. (Tässä vaiheessa tulee tunnustaa, että ystäväni on yllättänyt meidät Joren kanssa taidoillaan, joten mikään täysi nyyppä kyseessä ei ole. Häntä ei esimerkiksi tarvinnut muistuttaa tornien tankittamisesta kuin kerran, ja auto-attackin hän ymmärsi jättää pois jo parin kerran muistutuksen jälkeen. Varsin kehittämiskelpoista materiaalia, siis.)

Mitä siis käytännössä tarkoitan abilityjen ymmärryksellä? Dota2ssa on tällä hetkellä 103 heroa, joilla jokaisella on omat kykynsä ja piirteensä tuottaa vastustajalle tuskan hikipisaran otsalle. Kun näen vastustajien hero-valinnat ja ymmärrän mitä ne tekevät, voin counterpickata ne esimerkiksi jollain muulla herolla, jonka kyvyt tekevät vastaustajan kyvyn esimerkiksi stunnata täysin mitättömiksi. Tästä esimerkki on se, että tiedän että Lifestealerin rage-kyky pystyy yliajamaan monet spellit, kuten stunnit ja hidastukset. Vaihtoehtoisesti erilaiset taiat pystytään countteroimaan esineillä, kuten Black King Bar (BKB):lla. Se, että tiedät mitä vastaan taistelet, antaa sinulle mahdollisuuden vastata niihin kykyihin, joihin et pelkällä damagen havittelulla pääse. Se antaa sinulle mahdollisuuden selviytyä hengissä.

23/80/103, eilen 17.4.2013
Kyseisestä aiheesta innostuneena laskin eilen pelaamani herot ja ne, jotka ovat vielä täysin kokeilemattomia. Olen 103sta herosta pelannut kahdeksaakymmentä, joista osa (\) on muutamia kertoja kokeiltuja ja osa (X) on sitten niitä, joita olen useamman kerran pelannut. Jäljelle jää siis 23 kpl heroja, joita en ole syystä tai toisesta vielä kokeillut. Syynä on voinut olla heron yleinen pelaamisen hankaluus (mm. Invoker, Meepo, Pudge) tai ihan vain kiinnostuksen puute (mm. Ursa). Onnekseni ystäväni kanssa tulee pelattua vielä paljon bottipelejä ja se antaa minulle mainion mahdollisuuden kokeilla uusia heroja. Mitään järjestelmällistä herojen läpikäyntiä en ole harrastanut, vaan esimerkiksi randomittaminen on varsin pätevä tapa saada uusia heroja kokeiltavaksi. Nyt voisin kuitenkin ottaa tavoitteekseni päästä pelaamaan kaikilla edes yksi kokonainen peli, että voin sanoa tietäväni mitä ne tekevät.

GOTTA GET THEM ALL!

0 kommenttia :

Blogger Template by Clairvo